söndag, november 16, 2008

Nu undersökning!

I samband med att det snart är Jul så tänkte jag uppmärksamma er om att den alkoholkonsumtion vi idag har i Sverige är farligt hög.
"Den är högre i andra länder" Ja, men jag bor inte i andra länder, okej?
Vi är trots allt bättre än samtliga grannländer på det mesta, faktiskt.

Jag tänkte på alla som inte ser julen som något som för familjen tillsammans för att sjunga julvisor, titta på Kalle Ankas Jul och äta Julknäcke med grovmalen senap på. Det är så julen var tänkt att se ut från början.
Men det finns oroväckande många omkring oss som inte får den julen. Kan bero på många saker, men en sak är säker:
Det barn som en gång upplevt en misshandel i huset på grund av Alkohol och andra droger kommer aldrig att få samma upplevelse av julen han eller hon en gång haft.
Jag tänkte på de som troligen kommer supa sig redigt fulla under nyårsafton.
Folk gör dumma saker. Dumma saker är oftast roligt, men att vakna upp på sjukhus av både alkoholförgiftning och tredje gradens brännskador kan inte vara speciellt kul.
Dumma människor gör ännu dummare saker på fyllan, så är det. Misshandel, våldtäkt, dråp, vållande till annans död, hemska olyckor, you name it.
Ni kanske inte ser mönstret, men om jag säger följande så förstår ni nog.
Människokroppen är inte fullt utvecklad förän den har nått 20-25 år.
Gränsen för att gå på krogen är 18. Gränsen för att köpa alkohol på systembolaget är 20.
Är det så jävla viktigt att supa ihjäl sig, slåss eller orsaka smärta för andra så kan man väl iallafall göra samhället och skattebetalarna en tjänst och gå och gör det när man nått 25 iallafall?

Jag har, tack och lov, aldrig varit med om det, och det tackar jag mina ansvarsfulla föräldrar för. Men alla har det inte lika bra som mig, och därför vill jag försöka förändra på det. Inte på internationell nivå, inte på statlig nivå, men på en urban nivå.
Ni.
Ni som läser min blogg.
Ni som kollar in min bilddagbok.
Ni som också tänker som mig.
Jag vill att du som läser detta ser till att rösta efter hjärtat.



Konserten i lördags (Som jag lyckats att inte berätta något om på bloggen) var en succé!
Jag spelade (ungefär) det jag skulle spela, Emil och Dan drog på som fan och vi gjorde vårat allra bästa helt enkelt, och frågar du min så tyckte jag att vi var i princip bättre än alla förband. Helt klart. Deras musik var en fjollig samling skit.

Det enda som besvärade oss var de tekniska problemen.
Emils förstärkare var inte inställd, Dans baskontakt försvann i sista låten och min HiHat gick sönder i sista delen. Surt, men som sagt, jag är skitnöjd ändå!
Förresten så var det en vänlig själ som lyckades få allt på film!

Direkt efter åkte jag, Tony och Talitha hem till mig och kollade på Family Guy. Det var riktigt jävla kul!

Nu ska jag ta nåt att äta, som den feta jäkel jag är.

Ni får ha det göttans, så hörs vi.

Hásta la victoria Siempre!

5 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Totalmassconfusion sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Synd att rusdryckslagen inte gick igenom år 1920 nånting, men det var nära. Då hade Sverige varit det första (vet ej om något annat land har förbjudit det) land som drogmärkt alkohol och förbjudit det.
(Offtopic)Kolla lite på latinamericas nuvarande revolutioner :D
en av dem, chavez är störtskön(karismatisk) men är han bra? (har kollat igenom massor om honom och han verkar inte korrupt. hmm
http://www.youtube.com/watch?v=o2RQWpgEjBQ

Anonym sa...

Tack för att du väljer att inte publicera mina inlägg, din censurnisse.

Anonym sa...

Fast vänta nu, det var inget. Kör hårt.